štvrtok 8. októbra 2009

Marlenka.

Osvedčený originálny recept na Marlenku. Stačí raz vyskúšať...

















Ingrediencie na Marlenku:
Cesto: 100 g masla, 2 PL medu, 2 vajcia, 250 g cukru, 1 ČL octu, 1 PL jedlej sódy, 600 g hladkej múky
Krém: 250 g masla, 1 Salko, mleté vlašské orechy (nemusia byť), koňak (môže byť :-)
Ozdoba: čokoláda na varenie
Príprava: papier na pečenie, pekáč, funkčná rúra


Postup prípravy Marlenky:
Salko dáme uvariť do hrnca s vodou na 3 hodiny. Menej neodporúčam, bolo by riedke. Potom necháme vychladnúť. Osvedčilo sa aj hotové karamelizované salko, je riadne husté.

Lyžicu sódy s lyžičkou octu zmiešame a pripravíme si to v blízkosti hrnca.





Do vyššieho hrnca dáme 100g masla, 2 lyžice medu, 250 g cukru, počas varenia vymiešame. Potom pridáme pripravený ocot so sódou a pokračujeme v miešaní.
Za stáleho miešania pridáme 2 ks vajec.

 
Až sa na povrchu objaví pena a zmes zhnedne, potom ihneď odstavíme.








Hneď môžeme pridať preosiatu hladkú múku, zmiešať.








Vysypeme to na dosku, vypracujeme cesto, na chvíľu môžeme nechať odpočívať. Pridávam do cesta ešte asi tak štamperlík vody, ešte lepšie rumu, cesto sa potom nemrví a pracuje sa s ním oveľa lepšie.




Pripravíme papier na pečenie. Zohrejeme rúru na 200 - 220 stupňov.

 



Cesto rozdelíme na 7 častí.




  



Každú vyvaľkáme a vykrojíme napr. pomocou pokrievky z hrnca.
Je to najťažšia časť pečenia, pretože sa môže cesto dosť trhať a je pomerne tvrdé. Ak sa ešte mrví, pridáme do cesta ešte malý kúsoček vody, aby sa cesto netrhalo. No a na vaľkanie nám treba väčšiu silu, nie je to piškótové cesto ;-)











Po zvládnutí položíme na papier na pečenie, ten na vyhriaty pekáč a šup do rúry.




Pozor, časovač potrebný, pečieme maximálne 3 minúty, inak sa cesto príliš vysuší a bude tvrdé. Ihneď po upečení dáme dole papier a necháme vychladnúť na tanieri. Po pár minútach môžme dať pláty na seba, aspoň nestvrdnú a budeme mať viac miesta na stole.

Medzitým vyvaľkáme ďalší kúsok cesta a upečieme 7 plátov. Z výrezkov vyvaľkáme poslednú časť, ale už neorezujeme, použijeme ju potom pomrvenú na vrch Marlenky.
Vychladnuté salko vymiešame s maslom,  nie roztopeným. Môžeme pridať oriešky a trochu koňaku. 


Upečené pláty potrieme krémom (asi jeden a pol až dve lyžice na jeden) a posledný rozdrvíme, môžeme zmiešať s orechami a posypeme na vrch.








Ozdobíme čokoládou, ktorú roztopíme nad parou s pridaním masla či cery.
Necháme postáť, najlepšie celý deň, ak vydržíme, aby Marlenka zmäkla.

Zvyšok, keďže málokedy vydrží neporušená, dáme do chladničky.
Niekedy už nie je do chladničky čo dávať, keď je viac ochutnávačov. :-)



Sponzor: Trust - náhradné diely na práčku, sporák, rúru
www.oprava.eu






21 komentárov:

  1. Vyskúsané, SUPER !!!!! odporucam....
    v origosi je 5 platkov, tak treba o nieco vacsie platky a 5 ks staci, a viac kremu...asi tak 1,5 násobok co je v recepte...moje bolo suche...AKO ORIGINAL

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. je to najblbsi recept storocia nerobne to hhhhnusssss

      Odstrániť
  2. Pri pečení sa pokazila rúra. Ešteže je tu zoznam servisov www.oprava.eu

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som to už tiež robila...a s touto plnkou je fakt cesto suche lebo je malo plnky...Odporúčam k tej plnke pridat ešte dva karamelove pudinky...snimi bude viac plnky a chuti to lepšie :) inak je riadne domra mňam

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Treba ju nechať odležať do druhého dňa, potom už marlenka nie ja taká suchá, ale akurát. Ak ste jedli originál, tak tam tiež nie je veľa plnky, pudingovú by určite nepredávali...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ahoje, tato marlenka je uuuplne fantasticka, plnku som robila, ze som dala dve salka a 400g masla a bolo to akurat, ani nie suche a ani nie moc plnky. a samozrejme treba nechat odstat, ale pred konzumaciou je lepsie cca hodinku, dve predtym vybrat z chladnicky.
    co sa tyka cesta, ak je moc tuhe, treba ho dat na chvilku zohriat do mikrovlnky vtedy sa lahucko vyvalka. velmi pekne dakujem za recept.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. nooo ja odporucam valcek od tupperware, da sa do neho naliat horuca voda a ide to potom super vyvalkat ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. aj my používame kuch. naradie značky tupperware a je to bomba ;))

      Odstrániť
    2. ...ak je cesto vychladnuté, je tuhé,stačí ho ohriať v mikrovlnke pár sekúnd a vyvaľká sa ľahko...

      Odstrániť
  7. mnam mnam mnam milujem marlenku

    OdpovedaťOdstrániť
  8. marlenka je naj lepsi kolac na svete :)aspon ja si to myslim neviem ako ostatny

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ahojte
    som pekarkou 20 rokov a marlenka mi ide od ruky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. vcera som ju chutnala u kamaratky na jej oslave narodenin,presne podla tohoto receptu veeelmi dobra,napriek tomu ze je pomerne mlada gazdinka sa jej velmi vydarila -dakujeme lucka.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ahojte,
    chcela by som poprosit o radu. Prave som zacala orbit marlenku podla tohto recpetu, ale to cesto sa mi velmi drobi a nechce sa spojit. Co mam robit?
    Vdaka :)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Ak sa cesto velmi drobi, je zla muka. Raz som robil tuto Marlenku a nevedel som ju spravit. Cesto sa stale drolilo. Nakoniec som kupil cerstvu (nie akciovu), dobru muku a islo to v pohode.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. ahojte.robila som marlenku uz 2x, ale teraz sa nam uplne nevydarila...tak isto. cesto sa neskutocne drobilo, uz uz sme ho chceli vyhodit, ale nastastie sme si dali poradit a dali sme ho do mikrovlnky trochu ohriat. Potom sa nam ako tak dalo vyvalkat.

    Ak mate kuchtu, salko staci varit 35 minut :) len pozor aby ste dali vodu len do 3\4 tlakoveho hrnca, toho mensieho. Takto aspon usetrite cas a aj energiu. Bolo hnede a tuhe ako po 3 hodinach varenia.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. ahojte mne sa teda cesto nedrolilo robilo sa z nim perfektne ale mala som problem ze mi nezmaklo:( ale zezraly sme ho stejne :) chutovo tento recept nema chybu!!!len by ma zaujimalo kde sa stala chyba ze moja marlenka nebola taka vlacna ako ma byt???

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mozno si piekla platy prilis dlho. stacia im ozaj 2-3 minuty, viac nie, potom su tvrde. alebo ste ju zjedli hned :) na omaknutie musi postat.

      Odstrániť
  15. osvedcilo sa mi dat do cesta trochu vody, uplne malo, mozno pol deci a s cestom sa robilo super
    a aby cesto zmäklo, po upeceni som daval platy na seba a potom nechat par hodin pri izbovej teplote, az potom do chladnicky

    OdpovedaťOdstrániť
  16. ďakujem za recept, výborný,... a je pravda, že zo začiatku, keď bolo cesto teplé sa s ním pracovalo vynikajúco a potom sa začalo viacej rozpadávať, ale ďakujem za tip na zohriatie, funguje to =) a výsledok = vynikajúci=)

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Davasm tip na kupu uz skaramelizovaneho salka, je super a usetreny cas, aj peniaze :-)

    OdpovedaťOdstrániť